Tuesday, March 24, 2009

Ekonomi oh Ekonomi...

Pergi mana2 pun inilah yang hangat diperkatakan.... Bisnes sekarang semakin susah... Memang pon.. tapi hidup mesti diteruskan....

Case 1...

Bulan lepas aku tambah gas tok aircond... Fullamak barulah syiok.. Dai pon ada gitau yang kete dia kene aircond dekat 5 rat.. tapi aku syukur je sbb tak kene sampai cenggitu... Hmmm wit kete kira dah 0-0 ngan mak. Tapi aku plak pepandai tambah utang RM 500 tok wat gigi... Konon2 makin cunlah... Oklah sikit dari dulu....

So pendek cite bill nye serial no 2522. sebab bumper belakang jahanam terus dengan lampu total kene 200. So takpe bayr je.... Auntie ni baik gak sbb biler borak dia tak caj 2 or 3% kredit kad. Kenny mesti caj. Bumper pon Kenny nak 300. sini baru amik 140.

Bulan ni aku servis kete.... Minyak itam... Minyak gear.. balacing ngan allignment... hmm 151.00 Berbaloi lah... Ni pon dah extend dekat sebulan...

Tetibe bulan nie aircond problem balik.. dah agak dah kene cam Dai kene.. total 503.00... Amboi sakit gak.. tapi sabau jelah... Kalau tidak panasnye leh mampus dalam kete... Argh.... Takpe sabar kay.. dugaan Auntie plak asik kata bisnes dia makin rugi... So aku pon senyum je... Nak wat cemana this is global warning... Epidemik... sume pon kene tempias... aku dapat resit serial no 2565. So maksudnya dalam sebulan sales exced RM 200 cuma ada 43 jer...

Katakanlah sebijik kete dia caj
-RM 500 (untung 30%-RM150 sebijik) Itupun paling max...
-Kedai RM 500-700 sebulan
-Pekerja RM 1000 x 4 orang...
-150 x 43 = 6450
-6450 - 4000 - 700 = 1750 sebulan

Toalk utiliti and memacam lagik.... Mak ai.....

Sabr ek antie....

No comments: