Friday, September 18, 2009

Pengalaman Pahit dan Manis guna Kredit Kad....




1. Kredit Kad pertama aku adalah AMBANK... Amik tahun 2006.. Senang jer nak approved... time tue punya excited bukak buku AMBANK terus kononnya nak bayar amunt yang aku guna. Tapi kandas juga akhirnya ermegency konon... HAMPEH.... Setelah dekat 2 tahun lebeih kumpul utang lapuk aku berjaya terminatekan.. Tapi jgn tak caya sbb the moment aku buat full settlement aku dapat kad kredit baru dari Ambank.. Cline increase ke 4k. Pergh tapi aku terus gi centre nak lupuskan. Yang bengangnya aku charge RM 0.30 dia nak cas tapi lepas kene bambu ngan aku terus stop. Sampai sekarang bebudak AMBANK rajin kol nak promote produk dia tapi aku dah macam x berminat ngan AMBANK nie...
2. Citibank... Time nie apply kene rejek so sampai mati aku igat Skang offer pon aku tak nak
3. AEON - saje jer tolong kawan tapi terbelanja plak.. bestnye interest dia rendah sket skang dah tak pakai sbb tak best...
4. Bank Islam- Aku kan orang Islam.. advantagenye interest tak tinggi cam bank lain Tapi sape yang outstanding belen banyak agak untung amik kad nie tapi skang aku yang tak ada outstanding belen agak merugikan amik bank nie... So aku skang golongan yang rugi sbb bayar penuh...Nak shopping kad baru and terminate kad nie... Ko jaga ko .... Tapi sebelum aku buat camtue aku nak cek OD cash advance pekena sekali nak tgok penangan dulu....
5. Maybank - Niat nak buat BT tapi lembab GILOZ... So aku guna tok buat payment jer... Ada OS yang akan disetelkan sebelum ujung tahun.. Dah pandai mantain... Best dapat point kelim beberape kali then makan KFC... ngeh3. Aku nak terminate tapi... maybank banyak features yang orang lain tak leh follow....
6. Public Bank - Rugi apply lambat. Dapat buat belen transfer 0% upfront charge yang murah. The only bank yang bagi up to 36 months... Aku pelan nak buat belen transfer kat sini ler pastu nak terminate or masukkan maybank aku dlam PETI SEJUK BEKU.... Bagi extra time 3 hari dari tarikh due date. Ada 0.7% cash megabonus so leh pakai ujung tahun.. lebih kurang macam point tapi leh guna walaupun buat fs. Setahun aku pakai point 0.60 time tue memang gunakan tok BS jer.... so tahun nie stat guna esp time Cash Back 8%+2%.... Sape nak bagi.. Time nie aku dapat RM 50 sbb introducekan orang.... Leh le makan sushi....
7. Aku tgah apply Alliance sbb nak fully utilize CASH BACK Programme.. Kalau ler Bank Islam or Maybank ada kan best... leh ler sep RM 10 sebulan 12 bulan dah 120. So 120 ni leh au gunakan tok menda2 lain..... Cam Public dia jadikan setahun baru leh kelim. Cam Alliance next statement dah leh minus off dah...
8. Hong Leong... Hmmm memang aku x mau tapi kesian kat Miss Chua sampai sanggup datang opis dan memcam lagi nak promote Gold Card dia. Aku cam tak layak jer... Oleh sebab dia terlampau persistent, aku pon setuju siap tipu payslip sebuln... Kalau dapat leh dapat tea set....
So kat tangan aku ada 3 kad.... 2 habis bayar.. 1 ada outstanding... Hmm.... Dapat yang baru aku nak stopkan yang lame tapi yang maner....
So moralnya kalau pakai CC nie kene berhemah.. skang aku dah berhenah ler.. tak amcam dul;u BTOL......


No comments: