Thursday, March 6, 2014

Goodbye to TESCO Credit Card and Hong Leong Credit Card

 Oleh sebab sedar kenaikan kos sara hidup. Aku dan hubby bercadang untuk hold 1 card setiap seorang. Dengan syarat tak bayar bayar tax untuk kredit kad.

Oleh sebab gaji kita orang masuk kat Public Bank. JAdi swipe Debit KAd je. Debit Kad ni macam kredit kad je fungsinya tapi sebabkan Credit kita hutang, Debit ni kira kita gunakan tunai. Memang best guna Debit Kad kalau ada duit banyak kat dalam akaun. Kalau tak ada so sila jgn belanja.

Bermula desakan aku suruh dia call RHB untuk cancelkan kad, agak hooror jugaklah...


 Mcm ni jer lebih kurang kad hubby ku yang warna kelabu tue... Macam Platinum Kad... hak3...


Step 1 - Call centre untuk cancelkan, - Centre suruh settlekan outstanding balance.
Step 2  - Dah setel call lagi sekali - Oh ada installment last bulan 2 kene tunggu next statement kalau bayar awal kene penalti.... then tunggu bukan depan.
Step 3 - Dapat statement untuk final installment (aku rasa beli TV dah setahun akhirnya) bayar
Step 4 - Call centre untuk verifiedkan no more outstanding (pergh dia minta 1 minggu and call back; aku agak cuak sebab next month dah kira tahun seterusnya maknanya tax terus sampai.... argh stress sungguh)
Step 5 - Call lagi - then veried dengan report kod segala bagai....

Syukur rasanya sebab dah setel . So kesian kerajaan tak dapat collect RM 50 dari aku.... Hahaha....

Tapi Tesco RHB ni memang bagus sapaer yang suka shopping kat TESCO. Memandangkan aku pergi 2 bulan sekali so kekadang tak worth sebab pengiraan point dia plak tak straight forward ada minimum spendinglah bagai. Rasa macam nak tampar jer bila tengok Tesco kad statement.

Sekali ada Step 6 - RHB call pujuk and bodek hubby ku nak increasekan limitlah, nak bagi cashback RM 50 goda dia suh amik kad baru... Amboi suka hati ko menggoda hubbyku untuk memastikan kami cancel balik niat nak cancelkan kad ek. Nasib baik laki aku kuat iman... Dia terus NO 3x.... So Final  Good Bye ler....

Hujung Bulan 2 semua settle.... 1st Goodbye... Muah3... sebab banyak tolong kami....

*****************************

Next aku plak nak setelkan aku punya Hong Leong Bank Gold Card. Kad aku macam ni tapi skang dah belubang puncher (adik bank dah lobangkann dengan puncher) Limit tak banyak pon gaji orang bese2 jer... adalah dalam 10k.






Step 1 - Setelah aku bayar 6k online, aku pon drive ker HLB Senawang dengan niat nak cancelkan kad aku.
Step 2 -  Amik nombor bawak statment prepare duit RM 345.40. Itu jew belen yang tinggal.
Step 3 - PErgi kaunter bayr dia minta IC dan sain form. Then dia kata kat Belen Transfer ni ada extra RM 0.15. Cik ada Hong Leoang Bank Account. ku geleng. Ala biarkanlah. Malas aku RM 0.15 jew... Takpelah. Aku gitau lebut jer...
Step 4 - Cik ada hutang RM 0.15... Sebab cente kata macam itu (time ni memang manager dia cakap). Ini statement saya, boleh bagitau mana datang RM 0.15 ni? Tak boleh jawab... dia buat muka memang aku geram. Centre yang bagitau kami tak pasti sebab kami proses jer. U look at my statement, u owe me RM 0.15 now u tell me I have to pay extra RM 0.15, where u pluck the figure u also can tell me where.....  Hamboi bahasa omputih dah kuar baru kau nak terhegeh2 layan aku bebetul
Step 5 - Ic verified, sain lagi satu borang dan kad pon kene punch....

Lega aku rasa lepas cancelkan HLB. Memang berzikir nak tunggu. Phui sengaja nak pau aku RM 0.15.

Next aku pon setelkan apa yang patut....

Aouch ada Step 6 - Panggilan dari HLB, godaan untuk tak payah canel bagi percuma annual fee. Soh aku joli lagi untuk dapatkan point dan tukarkan point kepada cash tok bayar Government Tax...
Setelah 7 kali tak nak akhirnya mereka redha....

Welcome to my new life....

Sekang kad yang ada... ATM kad... for me aku pegang Public Bank, Hubby pon sama...

Sekian....













No comments: