Thursday, September 17, 2009

Multiple Sources of INCOME


Aku tahu pasal benda ni dah lama. Dari 2nd job aku lagi beselah kerja rekrut orang untuk masuk seminar ala2 Rich Dad Poor Dad. Time tue memang tak berminat pon nak paham tapi asik2 dengar seminar tue masuk gak otak aku pasal the important tok kita ada lebih dari 1 income.


Setelah 3 tahun aku keje kat syarikat hartanah barulah aku berminat nak cari xtra income. Apapun aku bersyukur sebab Tuhan tunjuk kat aku peluang nie time aku muda kudrat banyak, idea banyak dan memacam lagi. So berbalik kepada Multiple Sources of income... Berapa dah aku ada...


1. OD ASB- ngeh2 mula2 nak buat memang pening buat benda nie tapi dah dekat 2 bulan aku buat Alhamdulillah. Nasib baik EPF ada duit. Tapi aku btol2 berterima kasih kat Cikgu Ahmad yang banyak mengajar secara FOC. Kat mak yang leh kasi pinjam duit tak ada interest (Other People's Money) dan kat RHB bank yang bagi interest rendah walaupun time aku join tgah FREEZE tapi lepas jerk.... Seronok gak tgok aku dapat simpan banyak and tak kuar2 Tapi memang kene berjimat.......


2. Bilik sewa - Diam tak diam memang dapat buat duit sikit dari bilik sewa nie. Cashflow kira positive la. Dari sini memang aku rancak mencari housemate dan terfikir nak buat benda yang sama kat rumah yang bakal aku beli. So far so good. Memang syiok.. Tapi memang ada risiko cuma kecik jer...


3. Apartment Sewa - Memang ada 2 bijik tapi 1 bijik untuk aku duduk dulu. Yela baru kawin better penuhkan asset kollum. Awal2 nak beli rumah teres menang tak best sbb nanti semua duit habis kat rumah. So aku dengan bijaknya mencari apartment yang bulan2 tak sampai 2ratus... Syok o.. tiap2 minggu aku gi lalu tgok site. Apa dah ready. Skang dah 90% siap tunggu dapat kunci. Kat sini aku dapt xtra cash sbb introducekan orang beli rumah. Pastu dapat lagi cash sbb pasni nak cari penyewa. Part penyewa ni so 1 unit dah ada keen tenant RM 300 sebulan tapi request furnish sket. Should be okay kot sbb ada a few item kat umah aku yang boleh dilegokan menjadi barang dlam rumah dia. Tunggu agreement siap. Then should be okay tok aku sewakan. Alhamdulillah, InsyaAllah positif cash flow.


4. RabbitFarm- Hmm yang nie agak slow sikit tok aku sbb bukan senang nak liquidate. So pasni kene Cargas jual arnab. Daging ke, pet ke... and lain2 lagi ler.... Pastu kene educate orang pasal rabbit nie sbb ramai suka main tapi tak suka jaga. So far lom positive lagi cash flow tapi learning a lot....


5. Emas - Hmmm investment Kuning nie. Start dengan GIA. Tapi tersilap sket sbb beli time harga mencanak... So tak leh nak buat apa sbb ilmu time tue memang ciput. So aku tgah tgu rege tinggi then beli physical gold. Tgah tgu rege cuns... Skang kompol duit nak kawin ngan nak beli gold ler.... Tapi syukur dah kenal POKLI tokey emas. Actually member MoneyMastery. So pepaham le rempit di cemaner.... Ko tungu Pokli pasni sure aku beli emas tapi nak berniaga tu kene guna Others People Money dulu tapi siapa..... (tunggu yerkk...)



Cuma skang aku rasa terkilan sbb tak leh wat personal loan kat bank. Semua nak KAKI TANGAN KERAJAAN dan GLC. Malangnya kompeni aku bukan. Walaupun BERHAD nye subsidiaries. Apa yang aku nampak tak semestinya orang lain nampak. Cam kakitangan keraajan yang lain bila ada peluang guna other People's money ni jgnla lepaskan peluang sbb kene gunakan dengan betul2. Jgn lak buat loan nak Kawin (memang aku geram nie), pastu renovate rumah le, makeup kereta dan memcam lagik. Orang ada bisnis plak sepatutnya FOKUS untuk bisnes... dulu penah le aku kandas sket tapi the real lesson find a VERY GOOD PARTNER... aku tak leh salahkan partner aku and dia plak tak leh salahkan aku je... Apapun aku blaja dari kesilapan and cuba menjadi yang lebih baik dari sekarang...


Aku cuma nak cari modal 20k nak buat platform investment baru.. Apa dia sabar.. sapa berminat leh gitau aku....

No comments: