Friday, July 16, 2010

Talk About Money and Dont Fight About Money...

It seems so funny when people feel like talking about money is obviously not so nice. But in Malaysia the norm would be ask where u working and the salary scale. Hahahahha.... this is the culture over here.

Sometimes I want to highlight one more question, How much your money spent to the DEBTS..... Mesti ramai yang tak berani jawab.... Tapi inilah realitinya.

Aku teringat masa mula2 nak serius dengan hubby.... dengan toya aku tanya berapa bayak hutang yang u ada.... biasalah jawapan standard mana brani nak bagi detail. Tapi setelah memikirkan keadaan yang pernah orang laina alami lepas kawin... aku terus desak sampai bila dengar gaj negative aku jadi takut giler....

Tapi sbb aku sayang dia sbb dia, aku tak mudah melatah. Aku buat financial planning tok setelkan masalah. Alhamdulillah... It took him 4 years tok kumpul utang but it took me 2 years to settle the hutang for him. Bukan pakai duit aku yer.. Aku cuma buat MASTERPLAN. Sbb if you fail to PLAN.... means you PLAN to fail....

Skarang kami dahdekat setahun kawin. Hmmm menjaga akaun bersama is very tough tapi banyak yang aku belajar. Walaupun payah, when it comes to MONEY... walaupun tak cukup kami tak pernah gadoh.... Sbb dia tahu determination and capability aku. Aku pulak tahu disiplin dan kesanggupan dia. Skarang sedikit demi sedikit pengajaran yang kami belajar kami gunakan. Aku terharu bila dia percaya untuk menyerahkan semua pada aku semetara aku nak kukuhkan kewangan kami. Bukan dalam masalah pun... Tapi detemine aku nak kami ada reserve fund sama dengan gaji lebih kurang 6 bulan gaji kami. Skarang baru ada 1 bulan gaji join. Memanglah besar cabaran tue tapi aku yakin aku boleh buat.... Jgn cakap aku giler sbb semuanya tak mustahil okay... You will see when my mission accomplish.... Keazaman yang tinggi adalah sesuatu yang tidak mustahil.

Teori supaya masalah duit janga bawak bincang tapi setelkan sniri memang mengundang padah. Aku tgok ramai yang amik jalan mudah NOT TO THINK ABOUT IT... Which is really stupid. Bagi aku bila kita belum ada masalah duit kita kene cari alternatif for the worst case scenario. Rajinkan membaca buku2 untuk financial. Rajinkan diri mencari alternatif rajinkan diri untuk mencari2 dan macam-macam lagi.

Berikut adalah CHECKLIST untuk aku mencapai azam kewangan....

1. Mempunyai rumah free (dah dapat dah... tinggal nak menten)
2. Ada bisnes sendiri yang boleh bagi RM 200-500 sebulan bukan mlm ek (so far so good).
3. Bayar hutang on time ( most of the time memang on time)
4. Saving 6 bulan gaji suami ister (belum tercapai lagi)
5. Bayar semua hutang advance payment sebulan at leastt...(belum satu pon dapat buat lah)
6. Setel CC (hehehehehe.... bagi i 3 bulan okay.... malas nak bayar interest CC nie)
7. Kereta Free (tengah survey2 nie....)
8. Sepatutnya ini yang utama - boleh meberikan 1/3 gaji untuk kebajikan.... Walaupun macam mustahil tapi kita kene beringat tok akhir zaman. Apa yang dapat buat yang wajib iaitu zakat.... Alhamdulilah....

Tapi aku bersyukur sbb ada orang macam Khairul, Cikgu Ahmad, Pie dan ramai lagi yang sudi memberikan coaching kepada budak2 macam aku nie... Hingusan siot.... huhuuhuhuh

So jgan gadoh pasal duit tapi bincang pasal duit sbb kalau gadoh tak ada benda yang boleh setel tapi bila brainstorm mesti masalah leh setel ASAP....

No comments: