Monday, January 3, 2011

Aku Takkan Faham..... Perasaan itu....

Ya betul aku takkan faham perasaan orang yang melalui situasi mahupun suatu keadaan kerana aku tak melaluinya sendiri. Aku cuma boleh mendengar dan sekiranya memberikan pendapat akan mendapat alasan yang aku tak faham.... Kita sering dilanda kesedihan dan kemurungan... Sebenarnya langkah yang paling tepat selain mengadu kepada siapa.... Aku selalu megadu kepada orang terdekat dan orang tersayang... Paling tepat mengadu kepada Allah.... Ini adalah Qada' dan Qadar.....

Apapun yang kalian utarakan, aku akan mendengar kerana kalian adalah orang2 yang aku sayang... Jika kita ingin orang memahami kita, apa salahnya kita memahami orang lain dahulu. Sebelum kita meminta itu dan ini kepada Allah, apa salahnya kita memberi ke jalan Allah.... Aku antara orang2 yang lemah yang cuma tahu mengutarakan cadangan dan pendapat tetapi tidak mengambil kira pandangan dan pendapat sendiri....

Aku mungkin tak berjaya mengubah perasaan semua orang oleh itu aku perlu memahami perasaanku sendiri dahulu. Aku tak berjaya gembirakan semua orang, namun aku cukup bersyukur kalau dapat mengembirakan hati seorang yang sedang bersedih.... Kadangkala sila berhati2 apabila anda bersedih kerana mungkin ada bisikan jahat yang menimbulkan sesuatu yang kita tidak ingini....

Semoga Allah mempermudahkan situasi ini dan aku berjaya mengharunginya.... Apapun ambillah ikhtibar terhadapa apa yang terjadi....


No comments: