Thursday, June 23, 2011

Tahun Menuai....

Hmmm tahun ni boleh dikatakan tahun menuai hasil. Kenapa sebab banyak pelaburan saya akan mendapat hasil tuaian yang Alhamdulillah menguntungkan.Berkembang kesemuanya hampir 80%. Dulu 10 boleh simpan sekaran almost 18k.... Yahooo.... So tahun depan aku kena pandai merancang macm tahun ni okay. so skarang aku nak lis down kan hasil yang boleh dipetik tahun ni dan perancangan tahun depan.

1. Saham Bank Persatuan - Hehehehe walaupun interest rendah 7.5% je tapi menguntungkan sbb duit aku tak keluar....
2. Barang kemas - walaupun aku tak pakai tapi dah bertambah so appreciate price kan... apa nak pelik. Lagipun aku boleh tambah koleksi peribadi. Ni yang kene beli insuran rumah ni.
3. Saham Petronas - Dividen tak kuar lagi tapi masih boleh tersenyum dengan pulangan potensinya....
4. Hartanah - Cashflow tiap2 bulan positif - 2 bijik rumah skarang dah tiga... Mengumpul yang keempat pula....
5. Fixed deposit bank rakyat - Hmmm memang tak untung banyak tapi boleh guna untuk force saving kan....
 sebenarnya untuk tabung melancong saya.
6. ASB Loan - walaupun sakit tapi kene berusaha tangga kejayaan..... Usaha sehingga berjaya....
7. Saham Bank rakyat - Hmm pertambahan dalam pelaburan... tunggu hasilnya tahun depan okay....
8. Public Mutual - Aku mesti konsisten dengan pelaburan ini... mempunyai pulangan yang menguntungkan kalau aku konsisten.


Perkara yang masih dalam perancangan
1. sijil ASB - Nak buat min 5k... Ini betul2 simpanan masa hadapan... Biarkan sijil dan dividen yer... Jgn sibuk2 nak usik.
2. Penyelesaian hutang - Hutang tak banyak tapi sbb force saving on interest so my cc I have to maximum. Nak kejarkan 0% lah katakan.
3. Kelas pelaburan - mari kita belajar.... Tapi perlukan modal.
4. Bantuan kebajikan untuk mereka yang layak - Masih memikirkan cara yang bersesuaian......

No comments: