Friday, November 9, 2012

Sindiran Pak Haji kepada saya...

Hmm skarang orang dah balik dari haji... Alhamdulillah... Dalam banyak-banyak orang pergi haji... Saya paling ingat sorang pak cik ni... Jumpa 1st time di airport sewaktu dia berurusan untuk hantar anak ke umarah... Katanya... pak cik dah selalu pergi.. tapi kali ini pak cik suruh anak pak cik pergi...

Dia berbual panjang dengan bapa saya.. berkisarkan pengalaman di Tanah Suci.. Antara doa yang saya titipkan pada mak ketika itu adalah nak dapat anak dan nak pergi ke sana... Wow... sungguh berkesan dan dengan izin Allah.. dapat seorang... (dah nak masuk 7 bulan pun skarang)

Ok... ini skrip kami...

Pak Cik : Kamu dah pergi umrah

Saya : Belum lagi.. Belum ada rezeki...

Pak Cik : Orang muda zaman skarang... Bonus 2 -3 bulan gaji kalau hati kamu bulat dan tekad... dah boleh pergi ... Jangan menoleh ke belakang... Hai tak bulat dan tekad nak pergi sebab itu kamu boleh cakap belum ada rezeki... Rezeki Allah dah bagi... cuma hati kamu saje yang tak tekad...

Terdiam dengan sindiran pedas... menoleh pada mak... Mak tolong saya.... Pak Cik ni.. sindir saya...
Mak mula menyampuk....

Mak : Biasalah budak muda...(ceh mak ni bukan nak baking)

Pak Cik : Sebab dia muda kita kene suruh.. sebab bila dah tua nanti macam mana... 

Muka hanya mampu senyum tawar... Orang tua mempunyai cara tersendiri nak pastikan kita dengar... Jadi kalau dah muda itu dengar dan analisa... Betul jugak kata pak cik ni... So dalam doa lepas ini... titipkan untuk dapat pergi kesana.. dibukakan hati... Ya Allah kau permudahkanlah, aku suamiku, anak-anaku... kaum keluargaku untuk ke sana... Amin....

No comments: