Monday, August 19, 2013

Jual dengan Hati Nurani

Semua orang tahu Proton akan keluarkan kereta preve hatchback baru. Sebab aku bukan peminat model hatchback sedan maka memang tak masuk list kereta ini dalam wish list aku, Tapi hubby memang dari dulu suka Preve.... Aku pelik kenapa orang yang kerja dalam proton banyak gila yang condem proton. Truk sangat ke proton. Sebab aku pakai okay jer. In fact, most of my family pakai kata okay. Tapi banyak dengar cakap orang bukan dari pengalaman sendiri. At last aku rasa Proton still leader dalam industri sebab harga yang agak kompetitif....

Sekarang aku nak highlight apa yang orang dok keje proton boleh buat untuk tingkatkan mutu proton...

Bila orang kondem korang pls pertahankan dengan fakta, walaupun aku tak kerja proton tapi aku rasa aku boleh tolong jawap sikit....

 Condem 1 - "Enjin truk bla2. Asyik eksiden je, then tak tahan lasak, cepat jahanam"

Jawapan - "Enjin tak teruk, infact enjin kita sangat bagus, sebab kita punya model terkini, minyak memang save, tapi kalau orang yang pakai tambah accessories merapik mengubah gaya asal kereta sebenar, maka memang cepat jahanam kereta tersebut. Then style orang Malaysia ni, pakai reti servis malas menjadikan kereta tak tahan. Kalau ikut resipi memang tahan. Banyak yang eksiden sebab pasang ekzos merapik, then kereta tak servis, air kering, temperature naik meletop dan lain2 lagi. Kalau nak servis pergilah pusat servis kereta yang bertauliah sebab parts memang original. Remote tv kalau pakau battry China memang cepat jahanam sebab leaking. Better pakai battery eveready or battery alkaline....
Aku sure jawapan ini akan mendiamkan diri orang yang condemn tadi... Kalau yang komplen tu pon belum tentu dia pakai kete tue... [ergh condemn je dengar dari orang - orang -orang -orang... Banyak rantainyya tau]

Condem 2 - "Power window cepat jahanam"
Jawapan - Memang pon sebab itu kami bagi lifetime warranty tok kereta sekarang sebb kita orang nak investigate punca jahanam cepat. so gunakan jelah....

Condem 3 - "Harga Mahal nak Mapos, baik aku beli City or Vios or Almera"
Jawapan - Okay betul lebih murah dari B segmen tapi Suprima ini segmen Civic, Camry dan Sylphy. So apa kata kita compare, cc engine, spec kereta.

So at least boleh jawab dengan jawapan ini then voila.... Terjual sebijik Suprima dengan 10 org yg dijawab.... Proton will hire me then....

No comments: