Tuesday, September 21, 2010

Raya Oh Raya.....

Hmmm alkisah nak raya lagi 2-3 hari aku dan hubby dengan selamba nak pergi shopping rumah. Location dekat ngan umah skarang so aper lagi sambar jelah....Memang gilos... Duit banyak dah keras so aku mereneh kepala nak cari booking. At last bila dah sambar kemaruk nak tengok hari2.

Time bayar rasa berdebar and excited bukan takut. Hmmmm syoknya.... kalau tak duduk senang nak sewa rasanya. Location okay aku pon tanpa pikir panjang. Tapi at least buat solat hajat tok mudahkan semuanya. InsyaAllah....

Hari Mantai
Memang super busy seb bek cuti. Aku gi umah pak lang amik ayam. Kene RM 110.00. Hmmm tak pe kot niat nak sedekah. Then gi umah marul amik dia pastu gi Ampangan sembelih ayam then gi umah mak mertua anta ayam..... Asik citer ayam jer....Nah amik gambar ayam nie.....


Then hubby gi cari daging ngan Marul aku plak gi cari barang nak buat lontong leh ke sbb aku tak pernah masak cuba jaya jer.... Kikiki Lepas neli barang2 then kami mencari sengkuang at last jumpa kat kedai runcit bukit chedang. Sambar jelah.... Rendang pon siap.... Buka rumah mertua so macam bese keadaan tak best bila ada orang tak suka kita. Aku call mak ucap selamat hari raya.... Huhuhu raya kat kampung orang memang tak best tapi nak buat caner.... Nangis aku.... Walau buruk manapaun family tetap family.... Mak mertua ajak tido rumah cik hubby tak mau... Setelah aku pujuk and mertua macam nak merajuk dia setuju tapi kene balik rumah kami dulu....

Masak lontong then bawak semuanya ke rumah mertua. Malam dapat masak nasi impit..... Arghhhh ngantok btol... baru aku tau nasi impit lama nak masak.....

Raya pertama

Semua menikmati masakan lontongku. Boleh buka kedai makan.... Hhehehehe malu je sbb pestime. Then rendang pak lang le... After that...pergi solat raya di masjid negeri.... aku perhatikan ada pengemis yang mengemis pandai sungguh sbb prepare baju untuk tukar... Entahlah manusia skarang.. Semoga mencari pekerjaan yang lebih sesuai.... Balik raya bermaaf-maafan dengan family.... Hmmm oklah lepas ni nak pergi beraya. Adik ipar datang bersalam. Ikhlas atau tak antara dia dan yang Esa. Aku terima dengan ikhlas tapi kene lebih berhati2.... Kami ke Sungai Layang... memang nyampah malas nak citer tapi kerusi melayang suamiku berang nak serupa nak makan orang.

Sampai di Rembau selamat hari raya kepada semua. Happy mood except for the 1st 2 hours...

Raya kedua
Tidur rumah mertua... Petang sket packing barang nak balik melaka.... Yeyeyeye tapi singgah dikampung dulu sbb nak makan nasi dagang....dah dekat petang gerak ke melaka.... Hmmmm mari beraya di melaka.

Dah sampai melaka..... dekat malam.... Raya di gadik.... Selamat Hari Raya aku memakai skirt dan baju kemeja... Uish sungguh formal....

Raya ketiga
Datang bulan.... Alamak miss.... keh3.... majuk manja2 ngan hubby then memang ler kene pujuk.... malas nak gi beraya petang kol mak cik tapi tak ada orang kat umah soh datang esok jer... So arini duduk melepak kat rumah...

Raya keempat
Baru nak beraya.... Rumah pak ngah diaorang tak ada. Rumah pak andak yang ada mak andak and zuki tak silap. Rumah mak cik... both dah balik batu pahat... Petang nak ke malam dah balik seremban jumpa along.... Then malam buat makan2 tok kengkawan hubbyku.... Esok keletihan yang amat sgt....

Raya kelima....
Tgok wayang tak silap..... Ada orang nak mai umah pon tak pat....

Raya keenam
Kawan abang datang rumah.... Layan.....

No comments: