Thursday, September 22, 2011

Public Mutual yang aku Jual.....

Hmm 20/09/11 - Aku dengan rasminya menjual semua Unit amanah aku dalam Public Mutual.... Kenapa aku jual yerk... Sbb dah 3 tahun aku simpan tapi memang menyampah tgok keuntungan dia. Duduk dalam ASB patut lebih mendatangkan hasil. Customer service yang efficient....cakap jgn jual... bla2... simpan... rugi... Aku dengan hati kering tak pelah.... Learn from mistake....

Kenapa aku jual... Duit ini adalah duit yang akan digunakan untuk baby... Jadi skarang tabung baby saya perlu dibesarkan dan dipenuhkan... Jadi tak boleh letak kat dlam unit amanah yang turun naik.... So to be safe -  ASB or tabung haji.... Aku nak simpan tabung haji la... Sbb ASB nanti bercampur2

Bagus unit Amanah
1 - Beli masa rendah, jual masa tinggi (hmm agen aku tak gitau pon bila turun naik. Suruh den monitor sendiri).
2 - Consistent saving - I dont have the spirit and my money have channel to some place else....
3 - Cashflow yang tersekat so susah nak shopping...

Tak Bagusnya Unit Amanah
1 - No monitoring
2 - Turun banyak naik sket....
3 - Dividen kena pau dengan cukai...



So aku malas nak kira untung ke rugi... Aku cuma nak pastikan duit untuk baby nanti berkembang dengan pesatnya....Jadi apa perancangan aku yerk....

1. 1k dah ader -  erm kene cepat masukkan 2 rat sebulan...
2. Setelkan utang2 yang berkenaan....
3. Duit dividen simpan baper percentagenya....

No comments: