Wednesday, September 14, 2011

Sebelum Melabur Kena Pandai Uruskan Kewangan Peribadi Dulu

Aku ingat semalam, sorang member opis aku tanya.... "Sue bila nak ajar i nak jadi kaya".... Hmm siapa tak mau jadi kaya.... Semua nak.... Aku senyum... Then aku tanya dah baca blog yang i suruh baca.... Well tak suka membaca.... Memang silap besar nak jadi kaya tak suka membaca.. Aku tanya apa yang dia nak tahu.... Katanya nak jadi macam aku.... Pada hal aku bukannya hebat sangat....

So ceramah aku pun bermula.....

1. Aku suruh dia mulakan dengan perkiraan bajet bulanan..... Kenapa sbb disini baru kita boleh nampak apa yang lebih dan apa yang kurang.... Lepas buat kena semak dengan belanja sebenar.... sbb orang cuma selalu buat bajet tapi tak tgok belajawan sebenar....

2. Give and get - The more you give the more you get.... Ramai yang terlupa benda ni... Selalu nak simpan duit jer tapi terlupa nak bagi.... So explanation about this issue.... Hmmm Hopefully she will take it positively... Kenapa walaupun tak ada duit saya buat open house.... walaupun cuma makan... ketupat, lodeh dan sambal..... Untuk 70 orang... belanjanya.... Hmmmm 300 tak silap... Tak apa sbb i percaya setiap orang yang datang adalah rezeki.... So untuk rezeki masuk kita pun kene sedia memberi....

3. Perancangan setahun tapi splitkan 3. 6 . 9. 12... tampalkan.... kemudian... sertakan dengan pencapaian okay.....

Apapun lepas dah saving dan buat semua basic itu barulah anda boleh mula melabur.... Selamat....


No comments: