Tuesday, September 27, 2011

Untung Rugi Pelaburan

Hmm skarang aku nak berceloteh pasal pelaburan.... Siapa yang melabur tak mau untung. Semua nak untung.. Siapa yangmelabur nak rugi. Tapi sbelum kita melabur kita kene study kerugian yang boleh kita alamai bukan dengar keuntungan jer... Kalau tanya aku... yang baru ciput ilmu dalam bidang pelaburan ni memang aku akan study kerugian dulu.... Okay mari kita bercerita dari pelbaga sudut....

1. Simpanan Tetap a.k.a - Fixed deposit - memang



 
Bagusnya pulangan yang dah tetap dengan kadar simpanan bulanan yang tetap so kita boleh predit keuntungannya. Tapi nilai wang tak akan susut. So akan sentiasa berlaku kenaikan walaupun sikit. Orang yang suka amalkan konsep sikit2 lama jadi bukit memang sesuai. Kalau orang mcm aku sikit2 lama2 jadi twin tower memang tak sesuai.... Ruginya sbb ciput....
 
2. Public Mutual ataupun Amanah Saham yang naik turun - Public Mutual.... dan macam2 mutual... hmmm naik turun... turun naik.... Aku labur kat sini... menyampah sbb untung tak nampak... tapi memang untunk 5 tahun... aku baru 2 tahun dah draw... malas nak tunggu untuk orang yang sabar separuh daripada iman memang sesuai tapi untuk orang yang kesabaran berlandaskan poket macam aku memang tak boleh...
 
3. ASB Loan - aku memang suka sistem paksaan yang memaksa aku membayar dan berjoli diawal tahun. Memang berkesan untuk orang macam aku... Tapi be ware kalau tak bayar mak tiri kol...
 
4. Emas - hmmm very long term... kalau simpan nak pergi haji bolehlah kot...
 
5.Property - alu suka sbb boleh buat sewa..
 
Apapun invest in urself....

No comments: