Wednesday, February 13, 2013

Kaunseling yang Fail...

Kita tak boleh nak ubah seseorang melainkan dia yang nak ubah diri dia. Hmm apa yang aku cuba adalah memberi penreangan dan jalan penyelesaian walaupun aku tahu memang akan gagal tapi aku dah berusaha...

Aku balik dan cuba membantu dia membetulkan situasi kewangan yang dah nazak... Hmm orang yang bagi banyak alasan... Antara alasan yang dia bagi...

 - Kereta tiap-tiap bulan nak pakai duit repair itu dan ini
 - Tiba-tiba nak renew roadtax tak ada duit jadi tak ada penyelesaian
 - Ko tak faham hidup aku
 - Ko lainlah ada suami, ada itu dan ini... aku ni cuma makan gaji
 - Ko ingat aku tak menyimpan ke... tapi kalau aku dah terdesak, aku kene guna jugak dan pinjam jugak...

Aku laydown sumer exspenses dia dan surplus RM 900 dekat.. so allocation untuk simpanan RM 200 je pon bukan semua still cakap impossible... Ego betul tak nak mengaku diri tak ada masalah... Memang kalau mak kau tak ada semalam bulan depan kau makan kangkung...

Aku tanya apa penyelesaian untuk semua ini.... Berikut adalah penyelesaian yang dia nak buat...
 - Beli kereta baru Persona - alahai baru 4ratus lebey...... AK.... ko pegi angkat kete skang dan tgok berapa installment ko... Down payment kau ada ke... Hmmm kau rasalah nanti... Loan kau boleh ke lepas... Nak apply CC pon bank rejek....
 - Tunggu hutang habis..... Hmmm tunggulah apa salahnya sebab kalau kau teruskan lifestyle kau skarang... gerenti hutang kau makin bertambah...
- Aku tahulah nak buat macam mana - Hmmm memang kau tahu bila kau problem macam tue kau cari mak bapak kau jugak... Tak malu ke dei thamby

Penyelesaian dari Mak dia plak...
- Orang lelaki dia ada Ego masalah macam dia ni kene pergi kelas pengurusan kwangan - Well Aunty, Silakan saya boleh bagi link ni untuk Aunty... semoga berjaya... Belalah ego dia mudah-mudahan dia berubah...
- Kalau dia kahwin selesai masalah -  Hmm betul selesai masalah sebab Auntie dah tak tanggung dia lagi tapi Perempuan skarang pon memilih... Kalau boleh bagi quality yang ada pada dia buat orang tergila i.e Muka handsome -tidak, Soft spoken - tidak, romantik tidak, Budi bahasa - tidak... Jadi kalau criteria ini memang tak ada saya tak berani nak beri cadangan...
- Kalau auntie nak cari calon - Semoga dapat orang yang sesuai

Apa pun aku dah buat apa yang sepatutnya aku buat... Still you feel you are not in trouble... I am fine thank you... Good luck to your Financial Freedom...Anyhow my hubby is right... Let him be... because you cannot ask snake to pu their shoes....

No comments: