Friday, September 19, 2008

when It Comes to Money Eveything Count

When it comes to Money everything counts. Bkan pasal hidup ni berkira tapi kalau pasa duit semua akan berkira. Bak kata orang Suami Isteri pun akan jadi isu. aku dah tgok byk kes yang terdekat. Mum and Dad. Along and Zahid. Me and Izzu( dia pernah cakap ngan aku u pun tau kalau bab2 duit ni i macm mana). Supplier ngan Sunrise. Paling latest skali Sunrise and me. Walaupun aku nye tagline "Jgn berkira dgn orang nanti Tuhan pun berkira dgn kita"

Masa mula2 keje dulu biasa all I want is fresh start. After I failed 2 times in KL, I feel like the City is not for me. So decided to come to Seremban. Degn harapan, Abacus akan berjaya dan aku aku full time buat dgn dak Angah. Tp lain plak jadinya dgn gaji yang 340 lebih rendah I try my best to survived. At the end utang bertimbun kad kredit dekat 3 ribulah. Suwey btol. Tapi syukur aku survived gak at last. Skang ni pun dah terminate.

Pas nam bulan aku dipromote ceh gaji pon naik le extra 150 still below 190 below gaji lama. Kredit kad plak dah ada 2. Pergh gaji tambah utang pun tambah. so aku pon kene amik loan aeon credit nak tutup credit card ambank. Ana masa tue nak beli hp sbb hp dah buat masalah. Strain betul. Last2 dapt. So bertambah utang tapi kredit kad tak dapt ilang gak. Geramnyee.

At last aku apply BIslam buat belen transfer then nak tau apa jadi. Pak Lang soh pdh umah lain sbb Bg Zul ngan bini dia nak dok skali. Time tue dak Edi dok gak ngan dia. So terpaksalah cari rumah baru. Nak beli mesin basuk amik MBB credit card. tang aku pun bertambah lagi dgn amik plak Hong Leong nye loan. so stat dok umah baru mmg perit. Tapi syukur dapt extra income wat kelas tusyen. Memula igt tak sakit sgt sbb dak angah nak dok skali. Pastu tak jadi. So nak wat camner. Aku pun terpaksa tgung sendiri. Nak mengadu ngan mak. Aku btul2 malu.

Mcam2 jadi Kereta problem. Duit tak de. Myk slalu abis. Wow life is really tough. Paling perit skali lpas dak abg pindah kat KL. sume aku kene bayar sendiri. Wit yang kak sal pinjam pon dah nak setel. Pergh. Sebunya. Tapi syukur Tuhan tolong bila Eja masuk. So mmg kurang blan2 aku kene bayar. Eli pon dah masuk so dah relieve betol. Dari kene 350 sewa time eja msk aku kene 200 je. Then time eli masuk tuan rumah naikkan sewa nak 450 so sowang 150. Tak le berat sgt.

Even lepas increment ceh gaji still 40 lebih rendh dari kompeni lama.
Tapi skarang aku btul2 belajar dari kesilapan dulu. Nak berhutang berhati2. Jgn sampai makan diri. Sib baik makan diri aku cuma setahun. Buatnya drag sampai 5 tahun merana ke tak.

Ni listing yang aku kene buat. Byk kan tapi ntah mana pegi duit. Nak kata enjoy tak le. Tapi bile pikir balik benda yang aku dapt ialah apa yabg aku ble igt le.

1.Minyak kereta (asik swipe je sampai tak sedar)-untung btul petronas
2.Car maintenance-mmg makan duit. peritnya bile ada kerete yg aku kene jga smpai camni skali.
3.Kopitiam-time mkn tak mau byr cahs
4.Groceries-hehehehe.
5.Hanphone
6.Bill telefon -skang trus byar (dah pandai kan)

Ni listing yang aku kene slalu igt kat diri aku.
1. Ambank dulu dekat RM 2800 - skang dah terminate
2. AEON Credit dekat RM2800-skang pon dah terminate
3.AEON Loan-Tgal cuma 1200 je (so doakan dapt bonos so aku dapt abiskan trus)
4.Maybank - Tgal 450 (blan depan boleh diterminatekan)
5.Public Bank(Tiap2 blan kalau byr prompt takde interestla so tgal lagi 23 buln)
6.Kete(Ujung tahun nie abis)
7.Bank Islam (Aku dapt komisen banglo nak tgalkan bwah 700)
8.Hong Leong Loan-tgal lagi 4 tahun

So time aku join kompeni dak along. Apa utang yang tgal ialah
1.Hong Leong-blan 160
2.Public Bank -blan 135
3.ASB Loan-97

Total cuma 392.

Then aku leh fokus kat kerjaya aku. Aku nak buat training betul2 dan cuba untuk berjaya dalm industri nie. Bakat yang perlu digilap. Dan kebolehan yang mesti dieksploitasi.
Kalau semua berjalan lancar. Mase masuk kompeni dak along aku boleh trus bring the ship to move. Papepun ini perancangan awal. So aku kene buat betul2 supaya boleh berjaya.

Pasal nak beli rumah aku rasa aku onhold dulu. Sampai nanti sume dah okay baru pikir balik. Kene percaya dgn rezeki yang Tuhan bagi. Kalau belum tiba masa nya kene bersabar dna trus berusaha.

Aku betul2 mintak pada Tuhan supaya dia izinkan rancangan aku berjaya dan hindari aku dari belenggu hutang yang tak perlu. Aku juga mintak permidahkan segala urusan yang bakal aku tempuhi.

Sekian.

No comments: