Thursday, October 20, 2011

Kalau Orang Lain tak Peduli saya PEDULI... NENEK

Hmmm pagi2 macam bese sbb tak mau buat sarapan mee hoon goreng, aku pun pergi beli dekat Ruang Damai... Tiba2 nampak seorang perempuan cina lingklungan 70an... duduk makan seorang... mungkin sbb baru balik dari jalan2.... Dulu rumah lama selalu nampak uncle jalan2 dengan anjing dan anjing itu main2 dengan Jason.... (my late cat)....

Ok sekarang berbalik kepada orang tua itu... Aku tiba2 jadi peduli kenapa... sbb nampak dia alone... kesian... macam kulit dia sakit.... so kenapa aku ambil peduli.... dan sbb tiba teringat budak kecik kena langgar so kene amik peduli...

1. Kalau budak kecik comel.... mesti sumer orang senyum kat dia tapi kalau orang tua - kita akan pandang dengan pandangan kosong dan kadangkala kesian....

2. Kalau awek hot - hmm mesti ada yang nak ngorat dan kalau taktik berkenalan mesti dapat makan free... kalau awek gedix pon mesti boleh dapat diskaun... tapi kalau orang tua alone.... hmmm orang pandang jer... dalam hati cakap kesian....

3. Kalau mamat hensem - control macho, isap rokok... dan memang boleh pandang semua orang sbb dia tau dia macho kononnya....

4. Kalau pasangan hmmm mesti tak boring.... kadang2 tak pandang orang sekeliling...

Hari nie... lepas solat dhuha...(1st time tahun nie....) siap2 pergi ofis... aku nampak dia... dia restoran seorang diri... tiba2 tergerak nak menggembirakan hati dia... Mai saya belanja makan... walaupun bajet jemah dah tight sbb gaji lagi 2-3 hari... tapi bolehlah nak payung dia....

Cashier di kedai... nampaknya seperti tak percaya bila aku kata "Kira sekali untuk nenek yang tgah minum kopi tue"... mata adik cashier terbeliak...."Ye... kirakan sekali"... nanti cakap ada orang dah bayarkan.... Akhirnya duit RM 5 bertukar tangan (pergh.... ayat2 novel) bajet... Belen i tak tau berapa....

Semoga hari nie nenek ceria sbb ada orang ambil berat....


No comments: